TAMO GDE LOZE PLAČU br. 26. Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
26.
SRDITO I SA POŠTOVANJEM
OTVORENO PISMO ONIMA KOJI NE VERUJU DA VATRA PEČE,
PISANO U SLAVU JANA PALACHA[1].
Jedne večeri je vaša
prijateljica prolazila parkom i tamo negde, na senovitoj periferiji neonskog
svemira što ga je obrazovao kandelabr, opazila je usamljenog čoveka kako stoji
oslonjen na drvo. Čovek je iskoračio iz senke i sa pitomim dostojanstvom
predstavio svoju muškost. To je bio egzibicionizam.
Bili ste zamoljeni za
objašnjenje, i vi ste ga, budući verzirani, pružili. Ono je shvaćeno, ali vi
ste neumoljivo nastavili sa izlaganjem, ne više da biste nešto objasnili već da
biste demonstrirali svoje znanje. To je, takođe, bio egzibicionizam.
Vi pošto-poto nastojite
da se razlikujete, kurioziteti vas opčinjavaju: vi se nadmećete u brzom cepanju
klavira, bez obzira na to što se na njemu može i svirati, u maratonskom igranju
šaha, bez obzira kakve su vam partije, u razvijenosti muskulature, bez obzira
na izvesnost da ona ničemu neće služiti. Eto, to je egzibicionizam.
Najzad, čuli ste za
Herostrata[2],
mladića koji je u žudnji za slavom zapalio Artemizin hram u Efezu. Tada ste sa
gorčinom ustanovili da na ovom jednostavnom i ograničenom svetu postoje samo
dva pouzdana načina da se preduzimljiv čovek pročuje: treba hram sagraditi ili
ga srušiti. Došli ste do zaključka da ga je graditelj Artemizinog hrama sazidao
iz onog istog egzibicionizma iz kojeg ga je Herostrat razorio. Život vam se
najednom objavio kao gola egzibicija. Sve je stvar mode, reklame, ugledanja i
simuliranja. Svet je pozorište u kome bolji glumci imaju bolju prođu, istorija
je neurotična jagma za vlašću, a nauka i umetnost puka otimačina oko slave.
Dabome, lekari ne osećaju
nikakvu stvarnu potrebu da pronađu lek protiv raka, oni samo žele ime u
istoriji Medicine. Ljudi ne traže Boga zato što ga trebaju, koješta – oni bi
prosto da se domognu mesta u raju. Tajne privlače nas samo stoga što znamo da ih
možemo razmeniti u sitan novac, a žrtvujemo se – ako već nismo sasvim priterani
uza zid – jer time stičemo ugled.
Lišeni svih iluzija –
najčešće ne posredstvom sopstvenog iskustva, jer inače ne bismo bili tako
isključivi – vi verujete da su veliki Neimari zidali samo za novac i slavu, i
da bismo se, da oni srećom nisu bili i plaćeni i uvažavani, još uvek verali po
pećinama. Vi ste bez sumnje sigurni da Ljudsku
komediju ne bismo čitali da Honoré Balzac nije žudeo za grbom. Byron[3]
je, naravno, za grčku slobodu umro slučajno, ali je u Grčku otišao da bi slavi
pesnika dodao još i slavu heroja, zar ne? Leonidi nije trebao život, trebao mu
je spomenik, zar ne? A onda i to neumesno spartansko egzibicionističko
vaspitanje!
Ko vas može razuveriti u
ubeđenju da Rimbaud[4] nije
lutao po Arabiji isključivo stoga da bi dobio nadimak "ukleti" – koji
je, uostalom, mogao da stekne, uz odgovarajuće ponašanje, u ma kojem od
francuskih salona? Puka je taština, razume se, naterala ruskog vojnika
Matrosova da svojim telom zatvori puškarnicu neprijateljskog bunkera. Da se za
to ne dobijaju odlikovanja, i da nema televizije, pa ko bi pametan leteo na
mesec? Stevan Sinđelić[5]
je u vazduh bacio i sebe i svoj redut, da bi ušao u školske čitanke, a i stoga,
istini za volju, što nije imao drugog izlaza – alternativa je bila kolac.
Kragujevački profesor držao je na stratištu poslednji čas istorije, da bi ga
opevala Desanka Maksimović[6],
boljih razloga da ostane čovek nije imao.
U plejadi egzibicionista
koji neumorno pune naše političke, umetničke, naučne i svekolike druge istorije
vas verovatno umiruje jedan Galilée Galileio[7].
On je porekao svoje učenje. Iako je kasnije porekao i ovo poricanje, ipak je
bar jednom u svom egzibicionističkom životu prestao da nas omalovažava
postojanošću duha i uverenja. Sa galileima se još nekako možete nositi, u
njihovim prolaznim slabostima nazirete vi opravdavajuću srodnost sa vašom
permanentnom slabošću od koje ste vi načinili doktrinu, u njihovom realizmu
kojeg će se oni stideti, otkrivate vi načela zdrave filosofije kojom ćete se
ponositi.
Ali jedan Jan Hus[8]
vam smeta. I Jan Palach vam smeta. Oni vas zbunjuju, uznemiruju, izazivaju,
draže. Oni vas vređaju kao što je Herostrat vređao Artemizion. Ali vi imate
svoj grudobran, niste vi bez odbrane. Herostrat je imao vatru, vi imate
egzibicionizam – to univerzalno objašnjenje za sve što prevazilazi naše lične
mogućnosti, to herostratsko tumačenje svega što nam je koliko-toliko pomoglo da
se, prihvatajući izazov prirode, odvojimo od svojih majmunskih praotaca. Tako
za vas dostojanstveno umiranje hrišćana po rimskim cirkovima postaje
egzibicionizam. Egzibicionizam je postojano držanje filosofa pred Inkvizicijom
(veštice su, nesumnjivo, tu bile veći realisti, mada nijedna posredstvom tog za
vas moćnog načela nije spasla glavu), držanje političkih krivaca pred državnim
sudovima, vaših sugrađana pred osvajačima, ljudi pred zlom sudbinom.
Svako požrtvovanje, svaki
čin koji u dovoljnoj meri ne uzima u obzir posledice (pri čemu vi nikad ne
mislite na posledice po druge), svaki autentičan izraz ličnosti, svako iskreno
odupiranje ili iskreno pristajanje, sve što je ma u najmanjem sukobu sa instinktom
samoodržanja, sve što je u žudnji za istinom, pravdom, srećom, duševnim i
telesnim blagostanjem učinjeno na ovoj ukletoj planeti, od starog do ovog novog
diluvijuma, sve je to za vas običan egzibicionizam.
Ja vas shvatam.
Godinama ste se služili
jednim kalodontom, a zatim ste kupili drugi samo zato što vas je zavela
reklama. I vi ste iz toga zaključili da je sve reklama.
Godinama ste nosili
široke manžetne na pantalonama, zatim godinama uske. To je bila moda kojoj ste
se povinovali. I vi ste pomislili da je sve moda.
Godinama ste mislili
jedno, da biste, prisiljeni ko zna čime (možda realizmom?) počeli da mislite
nešto sasvim drugo. Ta promena je bila posledica nasilja. I vi ste došli do
ubeđenja da se sve na svetu dešava samo pod visokim pritiskom.
Kladim se da ste
studentske demonstracije kod nas, znajući za one u Francuskoj, Nemačkoj i
Poljskoj, smatrali običnim podražavanjem.
Naviknuti na umetnost
koja simulira život, vi ste došli do obeshrabrujućeg saznanja da je i sam život
jedna opaka i vešta simulacija u kojoj svi žele da vas prevare, ojade, unište,
pobede, ponize i podjarme. Da živite u svetu u kome su sve misli zadnje, sve
pobude niske, sva osećanja neiskrena, sve reči varljive, sve istine prividne,
svi činovi sračunati i sve ideje lažne.Sva tela za izdavanje, a sve duše za
prodaju. Ukratko, da je čovečanstvo jedna monstruozna zavera protivu vas, a
njegova istorija samo ređanje datuma iz te zavere.
Poučeni time, vi više
nikome i ničemu ne verujete. Sumnjate – uostalom sa dosta prava – da su čak i
pobude koje su vas dovele, ovamo među ljude, bile niske. Ubeđeni ste, zar ne,
da ste rođeni slučajno i da vas niko nije hteo? (U pravu ste, vaši su roditelji
želeli dete, nisu baš na vas
mislili.) Tako ste postali bedna žrtva tuđeg nehata, čije posledice u
međuvremenu i te kako poštujete, urlate kad vam kapljica masti sa tiganja
poprska kožu, tu slučajnu čauru vaše dragocene ličnosti, a ovo spominjem samo
zato što je, kao što ćete ubrzo videti, vatra bitna tema naše zamišljene
prepiske.
Optužujete ženu da sa
vama spava samo iz ličnog zadovoljstva. Vaš sin raste iz puke pakosti, da bi
vama pokazao kako brzo starite. Vaš prijatelj je projektovao uspelo zdanje da
bi se narugao vašoj nesposobnosti, čak iako ste vi po opštem sudu naš najvrli
arhitekta. Vaša je imovina uvek manja od tuđe. Mrzeli su vas profesori pa ste
bili samo odlični. Ako vam je priznat neki uspeh,vi dobro znate da vam je time
oduzet neki veći. Na vratima vašeg zasuženjog talenta stražu čuvaju
mediokriteti; ako vas onemogućuju talenti, onda ste vi genije. Vaš omiljeni
pisac – ako takav postoji – uvek nađe načina da vas lično povredi, vaš
kompozitor služi se nekim prokletim zvukom koji razara samo vaše uho, vi ćete,
razume se, uvek voleti onu boju koju na platnu ne vidite, onu liniju koja nije
povučena. Ako vam odgovara poredak u kome živite, vi ćete sumnjati da on ipak
više odgovara nekom drugom; ako vam se ne sviđa, vi ćete neizostavno biti onaj
protivu koga su uperene sve njegove rđave strane.
Pošto je nevinom izrečena
presuda, javio se prestupnik. Vi, razume se, kažete da tu nisu čista posla.
Možete birati između mnogih tumačenja. Ne nudim vam nijedno, jer znam da ćete i
sami izabrati najgadnije. Pre streljanja osuđenik je još jednom stao u odbranu
onoga za šta umire. Vi ćete reći da je to prkos, kakvo je to junaštvo kojim se
ništa ne gubi?
Pošto ste saznali za
samospaljivanje budističkih kaluđera, vi i vama podobni – kojima je ovo pismo
upućeno – iscrpli ste svoju čovečnost u sastavljanju pitalice: šta je to, što
je žuto, gori i troši dve litre benzina u minutu?
Eto, tako smo,
zahvaljujući složenosti vaše ličnosti, tek sada dospeli do Jana Palacha. Kada
ste obavešteni da se na Venceslaskim Namjestima spalio jedan mladić, vi ste bez
imalo kolebanja kazali: to je egzibicionizam.
Neću da vas upozoravam na
činjenicu da ljudi koji se ubijaju iz ličnih razloga biraju mahom bezbolnu
smrt. Neću da vas ubeđujem da većina Evropljana ne poznaje tajnu eliminisanja
bola, ni da vas molim da stradanje Jana Palacha ne smatrate trikom pomoću koga
se – u mrtvačkom kovčegu, doduše – dospeva na prve stranice svetskih listova.
Nema smisla ni da vam skrenem pažnju na užasavajuću istinu da smo, posle pet
stotina godina racionalne borbe protivu toga da nas spaljuju, stigli dotle da
spaljujemo sami sebe, i da je zaista poražavajuće neizvesna budućnost čije
kapije ozaruju takve zublje.
Evo, najzad, šta u stvari
želim da vas zamolim: zamočite svoj mali prst, zamočite taj uvredljivom omaškom
rođeni mali prst u benzin i potpalite ga. Ne, ne bih voleo da prisustvujem tom
vašem probnom samospaljivanju, ali mi je stalo da budem uz vas kad na
sopstvenom iskustvu sa vatrom budete formulisali svoju novu teoriju
egzibicionizma. Vaš nimalo srdačni i bez poštovanja, Borislav Pekić.
P. S. Nadam se da
razumete: Vama se obraćam. Ako opet
budete mislili da imam u vidu nekog drugog, naći će se već neko da vas
razuveri. Sad mi još recite da sam egzibicionist i da vam pišem da bih dospeo u
novine. Nećete pogrešiti. Žao mi je jedino što sam prinuđen na ovakav povod.
(Književne novine,
februar, 1969)
[1] Jan Palach (1948 –
1969) je bio češki student koji je izvršio samoubistvo spalivši se u znak
političkog protesta u vreme sovjetske invazije Češke 1968. godine. (Prim.
prir.)
[2] Herostrat je bio
Grk koji je (356 pre nove ere) upalio Artemidin hram u Efesu, koji se smatrao
jednim od najlepših hramova i jednim od sedam čuda sveta, u želji da postane
slavan. Herostratska slava je termin koji označava „slavu po svaku cenu”.
(Prim. prir.)
[3] George Gordon Byron, (1788
– 1824), poznat kao Lord Byron je bio britanski pesnik i vodeća ličnost
romantizma. Smatra se za najvećeg britanskog pesnika i ostao je jedan od
najčitanijih i najuticajnijih. Putovao je mnogo a u Grčkoj se borio protiv
otomanskog carstva u grčkom ratu za nezavisnost. Umro je u Grčkoj. (Prim.
prir.)
[4] Jean Nicolas Arthur
Rimbaud (1854 – 1891)francuski pesnik. Kao deo dekadentnog pokreta on je
uticao na modernu književnost, muziku i umetnost. Bio je nemirna duša i putovao
je na sva tri kontinenta. (Prim. prir.)
[5] Stevan Sinđelić (1770-1809) narodni junak i borac za slobodu,
učestvovao je u mnogim borbama sa Turcima. U borbi 1809. Turska vojska je bila
nadmoćnija, pa je Stevan Sinđelić sa svojim vojnicima odlučio da ne padne u
ruke neprijatelju i pucao je u bure baruta. Tako su svi izginuli, a i mnogi
Turci u isto vreme. (Prim. prir.)
[6] Desanka Maksimović (1898-1993) književnik, redovni član SANU. Diplomirala
na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Pisala je poeziju, putopise, pesme i priče
za decu. Objavila je oko 50 knjiga. Glavna dela: Miris zemlje, Tražim pomilovanje, Nemam više vremena, i dr. (Prim. prir.)
[7] Galileo Galilei
(1564 – 1642), italijanski fizičar, matematičar, astronom i filozof koji
je igrao glavnu ulogu u naučnoj revoluciji. U njegova dostignuća spada
poboljšanje teleskopa i konsekventne astronomske obzervacije i podržavanje
Copernicusove teorije. Bio je optužen od inkvizicije tako da je morao da se
javno odrekne svoje teorije, ali je ipak osuđen na kućni zatvor. (Prim. prir.)
[8] Jan Hus (1369-1415) češki sveštenik, filozof i reformator. Bio je
spaljen kao jeretik katoličke crkve. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment