TAMO GDE LOZE PLAČU br. 14-VI Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
VI
KONSTITUISANJE
DRAMSKE RADNJE
Kada se jedno biće samovoljno izuzme iz “prirodnog” stanja,
skrene sa fundiranog kursa, odustane od opšteg kretanja kao kriterijuma
ljudskosti, zaustavi, umiri, zamre — nema ništa prirodnije od pretpostavke da
će kinetičkom energijom nabijen svet nastojati da ga na noge osovi i pokrene.
Takođe, u svetu, u kome bi svi ležali, onaj koji bi ustao, pokrenuo se, “izabrao
pokret”, nesumnjivo bi vatreno bio ubeđivan da je totalna nepomičnost prirodno
stanje čovekovo, fatalni preduslov njegove egzistencije, istorije ljudskosti,
progresa i gospodarske misije svake razumne vrste u Univerzumu, da se kretanja
kao nečeg štetnog, abnormalnog, pa i subverzivnog, neizostavno valja okanuti, i
što pre se postaviti u prirodnu horizontalu, koju, uostalom, zauzimaju i sve
druge celishodne stvari na svetu.
Ako ubeđivanje
ne bi pomoglo, “pokrenuti” bi bio oboren, polegnut i uz zemlju vezan. Sistem ne
dopušta izuzetke. Analogno tome, u svetu u kome se svi kreću i gde je kinetika
temelj egzistencije, istorije, progresa i kosmičke čovekove misije, imobilnost
dobija značenje prevratničkog čina, sabotaže, otvorene destrukcije. I sva
sredstva biće upotrebljena da se jeretičko mirovanje, gde god bude zapaženo,
prekine, a mirujući jeretik iznova u pokret stavi. (Svet se u oba slučaja
javlja u ulozi rasejanog majstora koji popravlja zaustavljeni stroj, ne sluteći da se ovaj uopšte i
nije pokvario, već samo izmenio fundamentalne principe svog rada.)
“Godinama nepokretan, Emigrant
predstavlja živ izazov svetu pokreta. On je jedina nepomična tačka u
kordinatama permanentne i opšte pokretljivosti, prepreka koju svaki pokret mora
osetiti na svom putu. Ona mora biti uklonjena da bi svi pravci opet bili slobodni.
Emigrant mora biti pokrenut, opet integrisan u sveopšte kretanje. (Kretanje je
ovde shvaćeno kao skraćenica našeg antromorfnog shvatanja istorijskog napretka.
Umesto da se kretanjem zadovoljimo kao fatalnim procesom, mi hoćemo da je taj
proces još i svrsishodan!) Od Emigranta se zahteva akcija koja bitno
protivureči principima totalnog mira pomoću kojih je on uredio svoj novi život,
konstruisao svoje “jaje”. Razume se, on odbija da je preduzme, odbija da se
ponovo uhvati u jedno besmisleno kolo, koje se od pamtiveka vrti samo u krug.
Ma i najbeznačajnija akcija, najsićušniji pokret, gest koji bi jedva
simbolizovao Emigrantov povratak u “svet kao jaje”, kompromitovao bi mogućnost
mirovanja kao savršenijeg životnog sistema ...”
(29. feb. 1957. god.)
Bez obzira na bizarnost situacije i na šanse koju ona
pruža intelektualnoj dovitljivosti, ovo je još uvek bila Arnoldova priča.
Arnoldova humoreska odevena u terminološke kostime jedne površne filosofije
otuđenosti. Emigrant je još uvek bio Vili, farmer sa Srednjeg zapada koji je
upravo pročitao evropske mislioce, a priča nepovratno u grubom zagrljaju
školske psihologije. Osim, razume se, ako se od čistog kretanja, pokreta lišenog primene, ne bi
učinio dominantni princip
dramskog sveta u komadu, sveta u kome bi se svako pojedinačno mirovanje
oglašavalo kao alarmantni prevratnički antiprincip koji treba savladati. U tom
pravcu sam spočetka i razmišljao:
“Svet oko Emigranta je u stalnom
pokretu. Pokretu bez predaha i sna. Ali to kretanje nema svrhe, niti je ko
traži. Kao da je njegova kinetička energija davno izgubila sposobnost da
proizvodi, ako je tu sposobnost ikada i imala. Smatra se da je pokret konstituentan
postojanju, i da sebe samoga realizujući, realizuje i jedino moguće oblike i
svrhe naših pojedinačnih života. A ljudi se kreću, ne da bi nešto pokrenuli,
već da bi učestvovali u samorealizaciji sveopšteg kretanja. Emigrant je jedan
od retkih koji se zapitao čemu kretanje služi, kakvu svrhu izvan sebe
ostvaruje. I kada je ustanovio da je ono bez smisla — da kretanje ne služi
njemu da se realizuje, već on služi kretanju da se uzaludno obavlja — izabrao
je mir, zaustavio se i legao. I sada su instrumenti sveopšte pokretljivosti —
ljudi — pregli iznova da ga pokrenu i uključe u svoj besmisleni karusel.”
(1. mart
1957. god.)
“Takođe je moguć i obrnut postupak.
Svet oko Emigranta je u apsolutnom mirovanju. Ali taj mir nema svrhe, niti ga
ko traži. Nepokretnost se smatra konstituantom koja je iskustvom, tradicijom i dogmom
toliko obezbeđena da niko čak i ne pokušava da je proveri — da se pokrene. Ne
videći svrhu tom opštem imobilitetu, Emigrant se odvažio na pokret, i tako
izuzeo iz sveta mira. Naravno, svet će uznastojati da ga “među sebe legne”,
paralizuje ...”
(2. mart
1957. god.)
“I u slučaju usamljenog pokreta koji
narušava opšti mir, i u slučaju usamljenog mira koji remeti opšti pokret,
Emigrant bi mogao na mir i pokret da alarmira (kao subjekt radnje) ili da pravo
na svoj mir i pokret brani (kao objekt radnje.) A mogao bi, paralelno braneći
svoj izbor, i da ga propagira. No obe variiante simplifikuju stvarnost, svodeći
je na jednu
dominantu. Obe, takođe, provociraju proizvoljna tumačenja. Agitacija za pokret
u jednom nepokretnom svetu isuviše bi zvučala kao revolucionarna trublja,
isuviše ličila na banalno definisanje stvarnosti kao omorine u kojoj je moćna
jedinka razvigor. Agitacija za mir u jednom pokretnom svetu, pak, ne bi se
tumačila kao težnja ka promeni fundamentalnih principa, samo simbolizovanih
pojmovima apsolutnog mirovanja ili kretanja, već kao propaganda filosofije
nemešanja, neučestvovanja, pasivne rezistencije. Na stranu to što bi ova bitka
izmedu jedinke i društva, lišena ostalih aspekata, bila u velikoj opasnosti da
se pretvori u filosofski disput, argumentaciju i kontraargumentaciju, iz koje
bi bio isključen svaki dramski događaj ...”
(3. mart
1957. god.)
A ja sam, odbacivši mogućnost da produbljivanjem
postojeće situacije u Arnoldovoj priči, uz njeno apstrahovanje iz realnih
uslova, konstituišem siže drame — istovremeno ostao i bez događaja. A bez njega
ni radnje nije moglo biti.
No comments:
Post a Comment