TAMO GDE LOZE PLAČU br. 21. Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
21.
PRETVARANJE MASKE U LICE ILI
O RIZICIMA
SIMULACIJE
„Drevno grčko verovanje,
inspirisano likantropskim stanjima učesnika obreda u tajnim bratstvima vukova,
utvrđuje da se: „niko večno ne može graditi fantomom, a da to jednom stvarno ne
postane, niko ne može večno živeti kao vuk, a da najposle vuk i ne bude...“
(Dnevnik,
1975)
Darwin[1]
je tamniju boju donjih krila izvesnih dnevnih leptirova objasnio samozaštitom
upriličenom dugim procesom prirodnog odabiranja. U opasnosti, naročito kada
miruju, drže oni krila uspravno, izlažući neprijatelju manje upadljiva donja.
Primitivan način samoodbrane unapređen je kod leptira Koprivara sličnošću
zatvorenih krila s korom drveća na kome se odmaraju. Indijski listak (Callima) dobio je ime po tome što na žbunju liči
na uveli list. Druge vrste brane se paradoksalnim sredstvima. Živim bojama
upozoravaju neprijatelja da za jelo nisu ukusne. „Lepota je“ veli Darwin „zadobijena
podražavanjem drugih lepih vrsta koje
borave u istoj oblasti i uživaju izvesnu imunost
od napada zato što su neprijateljima na neki način štetne...[2]“
Mehanizam koji upravlja ovakvim prilagođavanjima ponekad je neobično
rafiniran i računa na tradicionalne navike tradicionalnih neprijatelja. Čovek
bi kazao da raskošna Traphaena nije
mnogo brinula za život kad je sebi dopustila krila raskošnih boja i velikog
raspona. J. Jenner Weir[3],
međutim, nije verovao da je priroda baš tako naivna, pa je krupnu Traphaenu pronubu zatvorio u crvendaćev
kavez. Leptir je uhvaćen i proždran posle šesdeset uzaludnih napada. Ptica je
nasrtala na krila koja su privlačila pažnju. Telo je izmicalo dok je ona svakog
puta ostajala sa komadićem krila u kljunu. Do gozbe je došlo tek kad leptir
više nije imao čime da leti.
Očigledno, u prirodnim uslovima on bi umakao, zbog čega se u brazilskim
prašumama i na Malajskim ostrvima sreću primerci Traphaene s izlomljenim i izbušenim krilima živih boja. (Odolećemo
iskušenju da opišemo časnog učenjaka J. Weir, koji u sakralnoj tišini
laboratorijuma, s beležnicom u ruci i jezikom među zubima, komentariše
mrcvarenje, broji do šesdeset, a zatim, ostavši sam sa crvendaćem, zaključuje
kako je Traphaena bezbedna od ptica
blagodareći mudrom dejstvu prilagođavanja uslovima života. I mi mu verujemo.
Verujemo da to važi za svaku Traphaenu,
osim ovu koja je srela g. Weir. Naoružavajući je, priroda je previdela čovekovu
žeđ za saznanjem.)
Hajdemo s poređenjem još korak dalje. Citirajući Batesa[4],
Darwin veli: „Primećeno je da izvesni dnevni leptiri u Južnoj Americi, koji
spadaju u sasvim različite porodice, tako blisko liče na Heliconidae u svakoj crti i senci boje, da bi ih mogao razlikovati
samo iskusan entomolog“. Potom je utvrđeno da su podražavane Heliconidae zaštićene od napada
naročitim mirisom. I najzad, zaključeno „da su leptiri koji su podražavali
zaštićene vrste zadobili svoj sadašnji prevarni
izgled variranjem i prirodnim odabiranjem da bi tako obmanjivali kao da su zaštićena vrsta, i na taj način umicali da ne
budu proždrani[5]“.
Gusenica Sumračnika tzv. Sphinx, čija dužina prelazi deset
santimetara, ima duž tela crne i žute pruge, a glava, rep i noge su joj sjajno
crveni. Bez tih opominjućih boja bila bi joj urođena otužnost slaba zaštita.
Budući da gusenice imaju veoma nežnu kožu i da im creva lako kroz rane
ispadaju, čak i lako proveravanje ptičijim kljunom bilo bi za nju fatalno. Što
bi se ptica u međuvremenu zgadila, za mrtvu gusenicu nije nikakva uteha. Boja
je, dakle, a ne otužnost, ono što gusenicu Sumračnika
stvarno štiti.
Priroda je puna primera mimikrije svih načina i oblika. Bilo bi logički
nemoguće da je dar spasonosne simulacije mimoišao jedino njenu krunu, skromnije
nazvanu čovekom. Odvojivši se od rođačkih primata,
čovek se lišio nužde za biološkom mimikrijom koja je majmunima omogućila
bezbedniju drveno-smeđu boju krzna i kože. Za uzvrat, obilno je razvio sve
mehanizme socijalnog, psihološkog i moralnog prilagođavanja, pa među njima i
one što se smatraju mimikričnim.
Kad sleti na žbun, Callima sa
Sumatre postaje njegov list. Uzletevši, vraća prvobitni oblik i ponovo postaje
leptir. Gusenice koje liče na grančice drveta, ma koliko dugo provele u stanju
prilagođenosti okolini, u samo-zaštitnoj mimikriji kojom se imitira drvo – ne
postaju drvo. Iz njih će se sasvim uspešno razviti leptir.
S čovekom se, međutim, često događa da ga podražavanje menja, a mimikrična
simulacija konačno pretvara u ono što se podražava.
Radeći na „Crnoberzijancima“, iskopao sam iz dnevnika klasičan primer građanske
mimikrije. Sa mnom je u VIII razredu gimnazije boravio – taj bi izraz, naime, najbolje odgovarao onome što je za
druge bilo školovanje – K. T., uzoran model građanskog deteta, čija je porodica
preživljavala za posleratno vreme takođe uzorno
građansku sudbinu, koja se kretala između konfiskacije imovine zbog privredne
saradnje s neprijateljem i njene nacionalizacije zbog Zakona kojim su
industrijska sredstva za proizvodnju preneta u društvenu svojinu za one koji
nisu sarađivali.
K. T. je našao da ga pravljenje društva familiji u lamentaciji nad
izgubljenom prošlošću nikud neće odvesti. Ni neutralnost, teško uostalom
izvodljiva, nije obećavala profit. Iako socijalno, mentalno, duhovno i moralno
nepripremljen, iako na svim tim linijama hendikepiran neodgovarajućim odgojem,
preduzeo je on da se novim uslovima što brže i bolje prilagodi. Bio je uvek za
stopu angažovaniji i nepomirljiviji od drugih, pogotovu od onih što su za to
imali jače razloge. U začetku procesa prilagođavanja još mi se poveravao,
žaleći se na teškoće, s kojima se u simulaciji nosi.
Teškoće su se odnosile na ljude pre nego na načela. S načelima je nekako i
izlazio na kraj, jamačno sto ih je primenjivao na drugima. Ali s ljudima, s
kojima ih je morao deliti, vrlo se sporo i mučno srođavao. Kasnije, čim je maska na licu učvršćena, proveravanja su
izostala. Ali čak i kad je u simulaciji doterao dotle da njihovom pritisku
podvrgava vlastitu porodicu, još uvek je bilo trenutaka opuštanja kada je
dozvoljavao da mu se pod maskom vidi i krajičak pravog lica, te da se sav
njegov dobošarski angažman primi kao puka igra – svesno prilagođavanje novim
pravilima životnih obreda.
Zatim je, u strahu da se mimikrična maska ne skine na pogrešnom mestu ili
u pogrešno vreme, svoje pravo lice i svoje racionalne razloge za maskiranje
povukao u takve dubine bića, do kojih je i sam retko stizao. I sve ređe,
verovatno, ukoliko je otkrivao da ga ti lagumirani alibiji zbunjuju, njegovo
ponašanje čine neprirodnim, a masku ranjivom. Sve do tada je, po svoj prilici,
razum kontrolisao ovu „crnu“ politiku, kao što je razum glavnog junaka „Crnoberzijanaca“
Aleksandra kontrolisao njegovu Crnu berzu. Sve do tada je simulirao ubeđenja koja intimno nije delio, ali koja su mu donosila
izvesnu prednost, kao što ih je njegovom ocu nekada donosilo članstvo u
Industrijskoj komori.
Vaspitanje, bazirano na odlučujućoj ulozi profita u životu, donosilo je
plodove na sasvim drugoj strani od zamišljene, ali je protivurečnost prividna,
jer građansko vaspitanje ne prejudicira oblik profita nego njegovu primarnu
važnost, ma kakav inače oblik ovaj uzeo. Razum je, dakle, u toj fazi simulacije
još uvek komandovao maskom, jer je još uvek znao zašto je ona zamenila pravo
lice, koje se moglo pokazati kad god se htelo.
Ostavimo ga u tom stanju svesne ili možda već polusvesne mimikrije i
sretnimo nekoliko godina kasnije. Novi K. T. Nije simulirao svoja uverenja. Ne
tvrdim to stoga što bih sebe smatrao naročito pronicljivim, sposobnim da lažni
dukat od pravog razlikujem, već što su dokazi njegove iskrenosti bili isuviše
jaki da bi se i ovog puta smeli pripisati mimikriji. Blagodareći upravo onome
na čemu je mislio profitirati, proživeo je na Golom otoku Pedesetih dosta težak
život u razmaku između naša dva viđenja.
Mimikrija ne bi bila kadra platiti takvu cenu. Za nju je bilo sposobno
jedino pravo uverenje. (U konfuziji prakse skoro da je nemoguće, osim pozivom
na žrtve, razlikovati autentične primerke jednog ubeđenja od njegovih uspešnih
simulacija. Jedino su pitanja života i smrti kadra da učine ovaj izbor. Pred
smrću, naime, svaka igra postaje nesvrsishodna.)
Otkuda ova promena? Kako je maska postala licem, a nekadašnje pravo lice
iluzijom građanskog vaspitanja i otežavajuća okolnost biografije?
U mojim dnevnicima, koji se odnose na K. T-a nema o tome ni reči.
Očigledno, stvari postaju zamršene tek kad treba da uđu u roman. Do tada se
pisac ponaša normalno – ne pravi veliko duševno pitanje od svojih priznanja i
osuda, simpatija ili antipatija. K. T. Mi je oduvek bio odvratan. Odvratna mi
je bila laž u kojoj je živeo i kojoj je podredio ceo život. Ne tvrdim da
pomoćnu ulogu u animoznosti nisu imala i načela što ih je ispovedao i
primenjivao, uglavnom na meni ili meni podobnim. Ali nipošto odlučujuću, jer mi
novi K. T. Nije bio odvratan, iako
načela nije promenio. Rekao bih čak i da ih je radikalizovao. Očigledno, razlog
je bio u tome što je on promenio odnos prema tim načelima. Što ih više nije
simulirao nego duboko i iskreno kao svoja osećao.
Za jedan roman, međutim, nisu od interesa fakta ovakve promene nego njen
proces. U tom pravcu bi trebalo da idu moja istraživanja. Bojim se, međutim, da
ona neće teći lakše od pokušaja da se ispita poreklo dizajna Heliconidae na krilima leptira koji toj
vrsti ne pripadaju, i objasni kako je nagon za preživljavanjem, udružen sa
sposobnošću prilagođavanja, jednom nezaštićenom biću dao izgled zaštićenog?
U dnevniku pod kasnim datumom iz 1976. Nalazim nagoveštaj razmišljanja
čiji me nastavak očekuje:
„Mimikrija zahteva izvesna
znanja o onome što se podražava. Ukoliko su znanja dublja, mimikrija je
savršenija, opsena uspelija, svrha sigurnija. Ne može se prerušavati u nešto o
čemu se nema nikakva predstava. Niko ne može simulirati neko ubeđenje, igrati
pripadnika nekog pokreta, ako nikakvog pojma nema kakav je tip ljudi kome hoće
da se pripada, kako misli i postupa prosečan pripadnik vrste. Savršena
simulacija koja bi dovela u vrh vrste, da postoji, pretpostavljala bi najdublje
predznanje i visoku meru prilagodljivosti masci. Prilagodljivost koja bi u
graničnim slučajevima išla do potpunog poistovećivanja, u kome, kada je
metodično, nestaje isključujuća razlika između simulacije i autohtonije ne samo
u posledicama po druge, već i u visceralnom doživljavanju tih posledica, pa se,
posle perioda duhovnih nedoumica, i kriza, uspostavlja stanje apsolutne
harmonije s maskom i za uvek zaboravlja da je ona neprirodna, veštačka,
priručna tvorevina ispod koje iščezava pravo i stvarno lice.
Samim zaboravom gubi ona svako
pravo na nas i naše mišljenje. Gubi ga čak i ako ga pamtimo, jer ga se sećamo
kao zabludu mladosti, nezrelosti, pogrešnog odgoja, neprikladnih životnih
uslova i svih onih okolnosti što čoveka i bez njegove volje formiraju. Maska je
ovladala umom, a preko njega prvobitnim licem. Ono se postepeno izobličava i
pod moćnim pritiskom maske, koja se nikada ne skida, postaje njeno prirodno
naličje. Ono što se toliko dugo govorilo a da se nije mislilo, postaje ono što
se misli dok se govori. Odjek preuzima funkciju zvučnog izvora. Senka funkciju
tela. Oblik je ovde funkcija lika. Privid preuzima ulogu stvarnosti. Postaje se
novi čovek. Na prvi pogled u onom smislu u kome je silueta čoveka koji korača
fantomskim gradom na bioskopskom platnu – čovek. Ali pogreška nije u njemu,
nego u tom našem brzom, nepromišljenom prvom pogledu. Iluzije nema. To jeste
čovek...“
Ne zavaravam se. Ne verujem da poznavanje i priznavanje načela, po kome se
ne može prividno biti neko a da se to, na izvestan način, do izvesne mere,
stvarno ne bude, pomaže kad čovek
pred sobom ima prazan list hartije a u glavi nameru da tu promenu opiše kao
postupan proces. Čini mi se, očajnom, da bi mi lakše bilo izaći na kraj s
helikonidemorfnim šarama na krilima leptira koji nije iz porodice Heliconidae.
(Književnost br. 4, 1979)
[1] Charles Robert Darwin (1809 –
1882) engleski naučnik. Ustanovio je da su sve vrste života nastale od
zajedničkog pretka i izložio je naučnu teoriju da je evolucija proces prirodne
selekcije. 1859. Objavio je knjigu Poreklo
vrste. (Prim. prir.)
[2] Podvukao Borislav
Pekić. (Prim. prir.)
[3] John Jenner Weir (1822–1894) je bio
engleski amater entomolog i ornitolog koji se dopisivao sa Darwinom i davao mu
važne naučne podatke. (Prim. prir.)
[4] Henry Walter Bates (1825 – 1892)
engleski zoolog i istraživač koji je prvi naučno izučavao mimikriju kod
životinja. Njegova najčuvenija ekspedicija je bila u oblasti Amazona. Kada se
vratio posle 11 godina imao je kolekciju od 14000 insekata od kojih je 8000
bilo potpuno novih vrsta do tada nepoznatih u nauci. (Prim. prir.)
[5] Podvukao Borislav
Pekić. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment