NOSTALGIČNA PRIČA
Kad je slao sluge da prebiju Voltairea[1],
Kardinal od Roana im je rekao: „Ne tucite ga po glavi. Možda će iz nje i nešto
dobro izaći“ ....
*
NA DNU DUBOKOG
BUNARA
Crveni pokrivač sa krinovima, arterski bunar, i on crven od rđe, crvene
ilustracije zubnog lekara K. G. U Novom Bečeju, crvenom ciradom pokriven
fijaker na popločanom trgu (kocke su, čini mi se, sitne, šavovi uski),
plavičasta ukrasna kugla, po kojoj lebdi paperje crvenokrvavog snega, i glatka,
i glatko podsišana crna kosa četvorogodišnje M. G. ...
Kakve koristi od takve namerne regeneracije? Memorija nije daždevnjački
rep koji raste pošto se otkine. Niti je fantomska noga koja će volšebno
prohodati upornim draženjem ...
Memorija je izgovor. (Izgovori su ono što najčešće tražimo u životu.)
Prošlost i budućnost podjednako su dobri izgovori. Jučerašnjica nam izvinjava
sadašnjost. Ako to nije dovoljno, tu je budućnost da nas izgovori ... Međutim,
ono što nam uistini treba, to je jedna partenogenetička sadašnjost ....
*
CENZURISANO I
RAVNODUŠNO
Poziv u 29. novembar. Ne kaže se zašto. Ne
govorim roditeljima. Nisam uznemiren. Ništa nisam učinio. Ali groblja su puna
onih koji ništa nisu učinili ...
Oblačim plavo odelo. Vezujem kravatu. Kad sam to pokušao u noći između 6.
i 7. novembra 1948, rekli su mi da nije potrebna. Stvarno nije bila. Kućni
kaput, koji sam posle nedelju dana od kuće dobio, doneo mi je ime „popa“. U
njemu sam bio smešan, ali me je grejao. Pretpostavljam da je malo zatvorenika
sedelo na podu ćelije u vlastitom kućnom kaputu. U njemu, međutim, ima nešto
čudesno. Toplota doma je u sitnim stvarima. Otpor je u onim najsitnijim. U
redovnom brijanju pod bombama. U presvlačenju za večeru u sred džungle. U
učtivostima dok ste u govnima do guše ...
Dan je prolećno ružičast.
Zgrada u 29. novembra je siva kao mrtvačnica. Izvesna hladna pobožnost
vlada nesrazmerno prostranim hodnicima. Primaju me ravnodušno, kao što radnik
na konvejeru prima predmet na obradu. Predmet je uvek isti, posao oko njega
uvek jednak. Monotonija muti oči ljudima iza šaltera ...
Gore, na spratu, pokazuju mi kartonsku kutiju s rukopisima koji su mi bili
oduzeti priliko puštanja iz KPD-a. „Pogledaj da li ti je sve tu,“ kaže
službenik ljubazno kad primećuje da sam spreman dohvatiti kutiju i nestati čak
i da je prazna, da su u njoj moje cenzurisane fekalije. (Možda i jesu?) Ne
očekujući rukopise, nisam poneo njihov spisak. Ali se svega sećam. Otvaram
kutiju. Prebiram. Pravim se da papire pregledam. Sveske su raznih formata,
debljina, boja. Na njima crvenim slovima ispečatan znak cenzurisano. Na svakoj piše „Osuđenik Borislav Pekić“, a zatim moj
„kućni broj“. On nije uvek isti. Inventarisan sam u raznim vremenima pod raznim
brojevima ...
Tu je i Genealogija Doma Njegovan Turjaški, na dva u tubu svijena, tvrđa
papira, širine 50, dužine 150cm. Genealogija je u crvenom tušu, arhitektonskom
kaligrafijom, radio A., osuđeni tehničar u KPD – Niš. Žao bi me bilo da je
izgubljena. U nju smo obojica uložili veliki trud ...
Sveske za poeziju, međutim, nema. Iscepao sam bio meke korice desetak
tanjih plavih svezaka na kockice i u zavodskoj knjigoveznici povezao ih u
platno. Ta je knjiga bila svakako najraskošnije što sam posedovao. U nju sam
bio prepisao svoje pesme, do kojih sam još držao. Nje nije bilo. Nisam osećao
nikakvo žaljenje. Sveska je bila lepa, i kad se listovi s pesmama iščupaju,
mogla je nekome poslužiti da u nju beleži zaista važne stvari ...
(Kod
kuće, među drugim papirima, nalazim jedan iščupani list i na njemu poslednji
stih neke pesme:
„Vratićemo se kao što se refren
vraća,
U elegije vaše dovršene bedom,
U mašte vaše, oblik, biće redom,
Naša će sena ko Pan s frulom da
korača.“)
U jednom trenutku dolazim u iskušenje da ponovim „scenu sa naliv perom“.
Odustajem. Ravnodušan sam. U svetlosti nelagodnosti, s kojom sam u sobu ulazio,
izgleda mi bedno da se, izlazeći, pravim važan. A i ravnodušan sam, stvarno ...
Odlazim, noseći kartonsku kutiju, s osećanjem
da nosim vlastiti leš, za kojim nema ko da plače ...
[1] François-Marie Arouet (1694 – 1778),
čuven pod imenon Voltaire je bio francuski pisac i filozof. Poznat kao branilac
građanskih sloboda i njegove stirične polemičnosti. Poznata su njegova dela: Filozofska pisma i Kandida. (Prim. prir.)
Хвала Вам за ова сведочанства.
ReplyDeleteDragi Anonymous,
ReplyDeleteDrago mi je da Vam se sviđaju ovi prilozi na blogu. Mnogo mi znači kada čitaoci nalaze da su prilozi inspirativni.