SYMPHONIA EROICA
(IZVODI KOMENTARA ZA JEDAN ROMAN)
Kompoziciona osnova: Allegro, con brio; Marchia funebre; Adagio
assai; Scherzo; Finale: allegro molto ...
Symphonia Eroica:
Deo Prvi: »Neverovatna
pustolovina D. G. (ili Ostrvljani)« — Allegro, con brio;
Deo Drugi: »S one strane
zida« — Murchia funebre: adagio assai.
Deo Treći: »Craba i Morska vrećica«
— Scherzo.
Deo Četvrti: »Obucite se u
haljine bele« — Finale: allegro molto ...
Klasična simfonija je
slaganje saglasnog. Moderna — polifonija nesaglasnog. Ona para uši na
sastavcima, a ujedinjenje, sazvučje, postiže, ne pojedinačnim, već opštim
utiskom, silom celine. Schönberg i Stockhausen. Želeo bih da napišem ovu dragu ...Kontrapunkt
je naš način života. Kontrapunkt, prema tome, mora biti i način naše literature
...
Altemativni naslov za I
Deo »Ostrvljani« ne valja, Prija uhu, ali promašuje misao. Ostrvljani su ljudi
koji uspešno žive po svojim ostrvima, što se za Leonida Njegovana baš i ne može
reći. Naslov sugeriše da je stanje ostrvljanstva moguće, a ja to poričem; da je
ostati »netaknut« šansa, a ja to pobijam (ali, naravno, ni Filipovo totalno
angažovanje ne slaviim) ...
Roman će obuhvatati razdoblje
od aprila 1941. do oktobra 1944. Mesta radnje: Beograd i Dol pri Ljubljani.
Povremeni prostorni izleti levo i desno. . .
»Eroica« nije ratni roman.
To je građanski roman u modernom značenju reči. Pokušaj obnove duha kojeg je Thomas
Mann svojim delima s nostalgijom ispratio u istorijski grob. Ne može se, naravno,
očekivati da išta nakon boravka u grobu izgleda baš najprivlačmije. Nešto se truleži
mora zadržati. Ali vaskrsenje nikad nije proces restauracije. Iz groba se
izlazi s — iskustvom. I drukčiji...
Rat će ovde biti nešto
infernalno, ali, većim delom knjige udaljeno; muklo bubnjanje promenljivog
intenziteta koje prati raspadanje Kontinenta. Čitalac zna da je rat, znaju i
junaci, ali treba postići da svi na to zaborave, da se sobom bave nezavisno od
rata; u protivnom, ako je on hronično s njima, biće to ratni roman, ma gde i ma
kako se događao ... Utisak što ga imamo kad ne uspevamo uhvatiti talase na
kojima emituje neka radiostanica, pa se mešaju i druge, utisak izvesne
kakofonije.. .
Pre Finala, rat se probija
jedino dokumentom (novinama), nekim praktičnim poteškoćama snabdevanja i
povremenim žanr slikama bombardovanja. One opisuju jedino propast materije. Ne
tiču se ljudi. (Ceo roman, uostalom, ne tiče se ljudi, osini mojih junaka
ekskluzivno, te mi o nekoj tzv. panorami, socijalnoj ili bilo kakvoj drugoj, ne
može biti reči.) Do Finala rat skoro da je tek ideja. Tim pre moramo biti užasnuti
kad taj, dotada nemušti, neproizvodni, jedva dekorativni rat, u Finalu prodre u
roman i njegove stranice ispumi zakasnelim ljudima, zakasnelim kricima,
zakasnelim spoznajama, strahovima i očajanjima... Zemljotres se davno dogodio,
ali je njegov razoran talas tek sada do nas stigao ..,
Ovakav roman ne uspeva
nasumce... Njegove su omaške najčešće konstruktivne prirocle. Takve greške se nikad
ne mogu ispraviti naknadno, kad je građevina već u javnom saobraćaju. One se
moraju predvideti. Plan mora biti besprekoran, statički proračuni tačni,
funkcije svakog detalja unapred poznate i proverene, a izgled predodređen
kombinacijom svih faktora. Da pri paraleli ostanem, šta imam od toga što če mi
u njemu parket blistati, ako mi prokišnjava krov i popuštaju temelji? ...
Odgovornost svake rečenice
mora biti potpuna. Svaka mora moći da pruži razumno objašnjenje zašto je ovde,
da dokaže da ovde nije zbog sebe. Rečenice u romanu nisu ukrasni friz, već
konstruktivne cigle. Pravi graditelji forme. Nosači svrhe ...
Adam K. (Alternativno
Leonid Njegovan uz vraćanje biografije izvornoj) star je 34 godine, u svakom
slučaju više od 40 nema. U rutiniranom je braku sa Evom. (Kod njega je zapravo
sve rutina, no ne ona proistekla iz lenjosti duha i konformizma, već kao način,
forma realizacije jednog presudnog cilja.) Profesor je biologije (zoologije?) u
Trećoj muškoj gimnaziji u Njegoševoj ulici. Privatno piše studiju o parazitu
tropskih mora koji se zove Sacculina ili Morska vrećica. Nastojii da dokaže da
njeno pripajanje uz domaćina Crabu ima više nego parazitski, da ima metamorfičan
karakter ...
Stvarno, međutim, čitava
ta apartna naučna strast je pokušaj da se postigne potpuna neutralnost (a
ukoliko je način apartniji, utoliko je alibi neutralnosti paradoksalno
održiviji, jer se, iznad trivijalnih izgovora, uzdiže do — manije). On želi da
bude neutralan, da bi ostao nevin. (Ostaje, razume se, pitanje zašto mu to
treba? Šta će mu uopšte da bude nevin?) Svi su njegovi postupci tome podređeni.
On nikada nikome ne daje savete, on nikad ne utiče na tuđe odluke i trajno
odlaže donošenje svojih, on nikad ne izražava svoje mišljenje, niti komentariše
tuđe (on čak nikad ne pokazuje da ga je čuo), on ni o čemu, što se tiče realnog
života, programski nema mišljenje, niti se trudi da ga formira, a ako mu se
tako nešto prinudno desi, on ga eliminiše odgovarajućim protivotrovom (protivmišljenjem).
Njegove su navike rigidne,
i one ga čuvaju od iznenađenja, ali i od potrebe da bira. Rutina je njegov
odgovor na spoljne prinude. On je svesni ignorant. Vrlo visoka sposobnost
apstraktnog mišljenja, shvaćenog kao umešnost u prevođenju životnih realija u
bezopasne generalizacije, veština da se rodoljubi obešeni na Terazijama, ako se pristane da se za njih uopšte zna, pretvore,
putem istorijskih analogija, a zatim bioloških paralela, u nešto o čemu se i za
ručkom, pred decom, može poučno i naširoko govoriti...
Uništenje prostora. Simultane radnje na različitim mestima, bez
vidljive razgraničenosti. Uništenje vremena, medutim, tek u pojedinim delovima,
uz zadržavanje globalne hronologije, kontinuaranog pomicanja radnje — ukoliko
je ima — od 1941. do 1944. Izvodi iz novina su ovde neka vrsta kilometarskog
kamenja na putu u propast...
David G. (i Goliat kao
mitski san). Rođen je nakon prolaska nekog stranca kroz grad. Svaki je stranac
inkarnacija božanstva. Svaki, osim ovog koji je prošao kroz Davidov grad i kuću
njegove majke. Taj je, slučajno, linkarnacija dripca ...
Odnos Jirgen—David podseča
na odnos starca i mladića iz jedne afričke pripovetke. Mladić čini zlo starcu,
ali mu ovaj uzvraća dobrim, i to se ponavlja sve dok mladić starca ne ubije, kad
je starčeva dobrota prevazišla meru njegove moralne izdržljivosti...
Moj prijatelj M. F. drži
da ću teško u antičkom mitu naći analogiju za »Crabu i Morsku vrećicu«. Tema
Craba—Sacculina izražava Adamovu borbu za očuvanje vlastite individualnosti,
dok čovek antike stremi tome da svoju individualnost izgubi i da se stopi sa
opštim. Smer savremenog i antičkog mita je inkompatibilan. Ne gubim nadu.
Potražiti kod Arnea ili u Komentarima Grimmovih bajki. U obrnutosti pravca
savremenih i antičkih mitova, međutim, nazirem izvesnu šansu. Suprotnosti su
jednako pogodne za analogiju kao i istovetnosti ...
Tragovi zupčanika
američkih lisica ne zglavkovima K. T. (Kalvarija) ...
»Shvatio sam sve što nas
deli, što ja o njemu mogu pomisliti njega ne pogađa. — Hteo sam da trenuci moga
života slede jedan drugog, i da se drže reda kao trenuci života koji mogu biti
pamćeni. — Moja bi smrt bila suvišna. Bio sam suvišan za večnost.« ...
Čovek može zamisliti haos
samo ako uspe da se isključi iz Reda ...
Gideov »Podsetnik«, iz
koga vidirno da se treba začuditi što nema Žila. Zaboraviti principe da bi nas
oni iznenadili. Iskopati rupu, zatim je zaboraviti, i na kraju upasti u nju i
slomiti nogu. To liči na roman, čiji se plan sasvim smislio, pa posle pisanja
zaturio, a sadržaj zaboravio. Sve stoji, ali ne znamo zašto ... To ne mora
smetati čitaocu, ni kritičaru, ali užasava pisca ...
No comments:
Post a Comment