KONFIDENTI PREDLOG TIPOLOGIJE ZA III
DEO »SYMPHONIE EROICE«
1.
On svoju izdaju smatra buntom u
egzistencijalističkom smislu. Kad bi se konfidentstvo smatralo vrlinom, on to
ni po koju cenu ne bi bio. Mora se uzeti da je stanovište filosofsko i iskreno,
inače tip gubi jasnoću i nezavisnost. Svaki dodatni motiv briše konture ...
2.
On je običan čovek koji od toga živi. (Da
ume nešto drugo, od tog drugog bi živeo.) Za njega je to posao kao i svaki
drugi (samo on druge ne zna). Ne zarađuje nikad više nego što je neophodno. Da
se izračunati mesečni izdatak, pa se prema njemu rnože utvrditi broj, opseg i
značaj dostava koje se moraju podneti da bi se troškovi podmirili. Izuzetni
rashodi pokrivaju se, od vremena do vremena, izuzetnim dostavama. (Cipele deci
su nužne, ali se o rođendanskom poklonu razmišlja pre nego što se odluči da se
i on dostavom zaradi.) Duhovno, ni u čemu ne učestvuje. Smatra se lovcem koji
je gladan, te ubija smotreno, samo koliko mu je za jelo nužno. Vodi računa o
istinitosti dostave, vrši brojna proveravanja, nikad ne laže. U njegovoj
urednosti i ispravnosti ima nečeg klasično građanskog.
3.
Uživa u činu kao u naročitoj, gotovo
bogomdanoj veštini. Zanose ga komplikacije. Nije zainteresovan probitkom. Samo
savršenstvom obavljena posla. I on polaže na istinitost dostava, jer bi sve
drugo bilo ispod njegove profesionalne savesti. Brižljiv je. U pravom smislu
reči, međutim, nije profesionalac jer podleže raspoloženjima. Ume stvari i da
previdi, ali samo kad je nesiguran u lepotu rezultata. Liči na slikara koji
odbija da završi započeti rad pre nego što dobije inspiraciju. Vrlo redak,
dragocen tip. Ono što je za Br.2 zanat, za njega je — umetnost. U policijskom
aparatu njemu bi odgovarao jedan Steinbrecher i njegova težnja prema limitima
policijskog umeća.
4.
On ima svoje moralne razloge. U konkretnom
miljeu (okupacije), zlo ne vidi u slučajnom okupatoru — koji će jednom otići —
već u onima što, protiv njega se boreći, podrivaju buduće (i bivše) osnove
društva. Stanje okupacije, po sebi neugodno, ipak predstavlja neku branu protiv
takvih neprijatelja. Premda je, takođe po sebi, uz okupatora nemoralno biti,
ovde, iznimno, nemoralno je uz njega ne biti. Da mu tajnost dopušta, svoje bi
postupke (dostave) neprestano objašnjavao i obrazlagao. Propagator je
dostavljanja i teži masovnosti. Ukoliko više dostavlja, njegovi razlozi jačaju.
A ukoliko jačaju, više dostavlja ...
5.
Filosofska ili moralna mizantropija takođe
može proizvesli dostavljače. Ovaj tip je varijanta tipa 1. Razlika je u tome
što je stanovište Br. 1 bezlično zaista, a Br. 5 tek prividno lišeno ličnih
motiiva. On je osvetnik. Svet je zao i zlo se prema njemu poneo. Zasilužio je
što dobija. On se samo brani, i pošto je svim sredstvima napadnut, svim se
sredstvima i brani. Svet je izigrao sve prećutno sklopljene saveze i oslobodio
ga svih normi. Prihvatio je izazov i otresao se savesti da bi se suprodstavio
sudbini. U izvesnim momentima ovaj se tip može uzvisiti do stvarne veličine —
do najdubljeg pada. (Veličina se ne meri pravcem, nego obimom. Najdublji pad
jednako može biti veliki kao i najveći uspon.)
6.
Kad bi za tako nešto postojalo kliničko
ime, mogli bi smatrati da je — bolestan. U njegovim postupcima ima izvesnog
sadizma. On ne uživa, kao Br. 3, u samom procesu uhođenja ili dostavljanja, u
harmoniji razbijene tajne — savršeno ravnodušan spram sudbine dostavljenih.
Ravnodušan prema procesu, on uživa upravo u njihovoj sudbini ...
7.
Kao da je izašao iz Sartreove drame
»Nesahranjeni mrtvaci«. Denuncira samo jednom. Ako preživi, trudi se da ne
produži, i to ne čini, osim ako se ponovo ne nađe u istoj situaciji. U isvakoj
drugoj, ako je sam, ako nije u komplikovanim međusobnim odnosima sa onima koji
od njegovog ćutanja zavise, on će, po svoj prilici, izdržati pritisak okolnosti.
(Ko si ti da zahtevaš našu smrt radi tvog života? — Ne radi mog života, nego
radi naše borbe. — Ali kad umremo, naša borba više neće biti naša, nego vaša,
borba onih koji ostanu. — Ja nisam kriv što sam taj koji mora ostati, koji je
potreban. — Ni mi što se od nas traži da se za tebe žrtvujemo. Razumevanje je
potrebno nama, ne tebi. — Ja i ne tražim vaše razumevanje, nego vaš život. — Ne
možemo ti dati život, a o razumevanju — razgovarajmo. — Ja to ne tražim
radi sebe, to je zbog naše borbe. — Da bi borio našu borbu moraš biti živ, zar
ne? — Moram, kao što vi morate biti mrtvi. — Bićeš živ da bi se borio? — Biću
živ zato što se borim. — Borićeš se, ali ćeš i živeti. Kad bi mogao da se boriš
mrtav, možda bi za tebe i umrli. Hajdemo zato da umremo zajedno, to je
najpravednije. — Ali ko će se onda boriti? — Oni za koje ne treba umreti da bi
se borili. Oni — nevini) ...
8.
On odaje samo jednom, i to iz najviših,
sudbinskih razloga. Njegova izdaja ugrađuje se u mit, istoriju, veru. On je
iznad čina, jer niti on sudbinski pripada činu, niti čin njemu. Sam ga je
izabrao, obavio izvukao konzekvence. To je najviša žrtva koju neko može podneti.
U ovaj tip spada Juda lskariodski (a može se u nešto razvodnjenoj, nejasnoj i
rekombinovanoj formi naći i kod vođa nekih velikih pokreta) ,..
9.
On nije nitkov. Može biti krajnje častan
čovek. Pod okolnostima, u kojima nije uvek lako častan ostati, on ostaje. Moglo
bi se reći da poseduje i srazmerno veliku moralnu kuraž. U građanskom smislu
nije ni kukavica. Mogao bi, pod određenim uslovima, da žrtvuje karijeru,
imanje, ugled. Ali, fizički bol ne podnosi. (To je uvek praćeno odvratnošću
spram vlastitog tela koje ga prodaje.) On će popustiti tek kada ga polože na
sto, tek kada se prva kap zatrese na ivici bokala pre nego što će mu zasuti
nozdrvu studenim udarom i obećanjem neizdržljivih bolova. Pristaće na sve pre nego
što kaplja padme. U drugim varijantama, razume se, tek posle izvesnog broja
kapi. Ali, razlike su apotekarske. Tip je jedan.
10.
On kaže sebi: »Pošto se ne mogu odupreti, a pod mukama
mogu reći i više nego ovako kontrolisan pri čistoj svesti, pristaću prividno da
sarađujem. Trudiću se da im pružim što manje, tek toliko sebe da obezbedim, a
da tuđu sigurnost u pitanje da ne dovedem.« Posle izvesnog vremena, stavljen
pred neko novo iskušenje, on će reći: »Ako se od mene izrikom zahteva da odam
nekoliko ljudi, po svom izboru, ja ću odati jednog koji najmanje vredi, ali ću
spasiti sve ostale.« Zatim će kazati: »Bolje je da im ja dam nekoliko ljudi,
nego oni da unište ceo grad, u kome će ionako tih nekoliko stradati.« Struktura
alibija uvek je ista, samo je svaki put pad dublji. I ovaj je tip sklon beskonačnim
samoposmatranjima i objašnjenjima. Ponekad i samokinjenju. Samooptužbe,
međutim, kad ih dobro rasklopite, nemaju za cilj da ga optuže, nego da ga
objasne i opravdaju. Još jedno obeležje tipa je lažnost dostava. Pošto on drži
da je to »njegova igra«, kojom on uspešno parira »njihovu«, ceo je proces
oslobođen empirijskih opterećenja i odvija se u zoni čiste imaginacije. Kad
štiti jednog krivog, o kome se može kazati istina, on uništava deset nevinih, o
kojima se mora lagati. Tip je, svakako, komplikovan i zahvalan. (Serijski je
cvetao u sovjetskim čistkama.) ...
No comments:
Post a Comment