UMIRE LI EVROPA?
Šta je
za nas Evropa, za koju vele da umire? To je liberalizam XIX veka, u kome je
gospodin Zweig mogao da pređe hiljadu milja od Peterburga do Lisabona, a da ga
niko ne upita za pasoš, prosperitet industrijske revolucije, u kojoj je podloga
novcu bilo zlato, a ne nekakav ljudski rad — ljudski rad je, naime, bio suviše
uzvišen da bi mogao biti upoređivan s prljavim novcem — hrišćanstvo koje je
bilo tolerantno toliko da je obuhvatalo i masonske lože, i masonerija koja je
nedeljom odlazila na misu; nekoliko lepih slika namalanih po njenim ateljeima,
nekoliko dobrih knjiga ispisanih po njenim mansardama, nekoliko opasnih
pronalazaka napravljenih po njenim laboratoriumima, izvesni skandali upriličeni
u njenim višim krugovima, izvesni nemiri upriličeni od onih nižih, i, razume
se, njeni slavni ratovi...
Evropa
je uvek bila nešto drugo. Za aristokrate nije umirala kada je Sulejman
Veličanstveni podigao šator pred kapijama Habsburškog Beča, nego kad je opat
Sijes predložio da se Treći stalež u loptačnici konstituiše u Ustavotvornu
skupštinu. Za Rimljane Evropa nije umirala u pustinjama Istoka i šumama Severa,
nego u proširenju građanskih prava koje je na senatske klupe dovelo bliske
potomke varvara i sa tog Severa i sa tog Istoka. Za buržoaziju Evropa ne umire
kada pada u siromaštvo, nego kada to siromaštvo prestaje da bude privatan
problem njenih građana ...
Evropa
je ropstvo, govorili su patriciji. Ne, ona je feudalna hijerarhija obaveza,
odgovarali su plemići. Evropa je, pre svega, njena hrišćanska Crkva, njena
vera, vikali su sveštenici. Evropa je prosvećenost i duh analize, tvrdili su
mislioci. Koješta, rugali su se buržuji, Evropa je njena industrija i njeno
pravo neograničenog vlasništva. Šta je za proleterijat Evropa ne znam, ali
svakako nije nijedno od pobrojanog ...
Neizvesnosti
dana koji dolaze uvek potiču od neizvesnosti dana koji su prošli.
A ništa što postoji nije nedostojno smrti.
No comments:
Post a Comment