GROBLJE ZA RUKOPISE I KONJSKO GROBLJE
Jedan arhivarski dan.
Sređujem brojne isečke iz novina koji se odnose na aferu sa »Deklaracijom« i »Predlogom za razmišljanje.«
(Ne kajem se što sam ovo drugo potpisao, čini mi se jedini latinicom, ali
mislim da je bolje bilo da sam o »Predlogu za razmišljanje« razmišljao pre
potpisa, nego — posle, kada moja razmišljanja više nikoga nisu zanimala) ...
Sahranjujem u arhivu i Graditelje (821 Jedinicu »Komentara Graditelja«,
preko 700 strana gotovog rukopisa, i celokupnu građu.) Tamo će praviti društvo
nezavršenim delovima »Zaveštanja«.
Ustanovio sam da moj Isidor sada ima sve što je živom čoveku nužno — nesrećnu
priču i sposobnosti da je dramatično proživi — ali da u jednom širem smislu, u
čitavoj sagi o Njegovan Turjaškima, ne vrši onu tragičnu, finalnu funkciju koja
mu je mojom šemom dodeljena, prosto zato što tih Njegovan Turjaških nema, osim
u nedovršenim konturama (po beležnicama i izolovanim odlomoima rukopisa.)
Ako se ne zna šta to
Isidor, u smislu roda, porodice, imena, nasleđa, dokončava, čiji je genetički
proizvod, neće ni moći vršiti funkciju »poslednjeg u nizu«. Gde niza nema, nema
ni poslednjeg u njemu. Nema opšte
sudbine. Nema vremena,
nema ideje. Moja
sklonost da stvari započinjem od najneočekivanijih mesta pobeđena je svešću da
bez tog »istorijskog« osvetljenja, Graditelji mogu biti, i s pravom bi bili, shvaćeni
kao ekcentrična sudbina jednog
čoveka, a ne, kao što želim, tek simbol sudbine »jednog sveta«, finaliziranje
argonautike čiji se prvi istorijski datumi poklapaju sa E1 Fatihovom opsadom Konstantinopolisa
godine 1453, a možda, poetski, sežu sve do paleobalkanskih mitova . . .
Odlučujem da Isidoru
dam korene. I da to njegovo ukorenjivanje u prošlost, poreklo, vreme, počnem sa
Arsenijem Njegovanom, kućevlasnikom i njegovim bratom đeneralom Đorđijem .. .
Pre nego što uvezujem
omot oko beležnica sa Komentarima za »Graditelje«, poslednja se omiče, pada na
zemlju i rastvara na polupraznom kockastom listu, gde sam prekinuo rad na
romanu. Čitam dve poslednje beleške: 820. »Jedina realna scena u Isidorovoj mladosti
biće streljanje Nemaca na konjskom groblju u Bavaništu. Skriveni u gustišu
oboje joj prisustvujemo.« 821. »Konjsko groblje je oproštaj sa mladošću i
nevinošću. Na konjskom groblju zri se brzo.« . . .
I najednom, kao u
otkrovenju, sličnom onom što mi je, posredstvom Lj., pružilo životvorni ključ
za Isidora, spoznajem značenje i psihološko bogatstvo dva »izvora« Arsenijevih
raspoloženja, kako sam ih u prvoj skici zapisao; uspomena na likvidaciju
»krznenih okovratnika« u Solovkinu i incident za vreme demonstracija protiv
Pakta, 25. marta, ili možda metež 27. marta 1941 — još ne znam — biće njegovo Konjsko groblje.
Arsenije Njegovan, kućevlasnik beogradski, neće umreti jedne jesenje večeri
1944, na kalemegdanskoj klupi, s mirisom zgarišta svojih kuća u nozdrvama, i
ehom brđanskih pesama u ušima; živeće do svog pravog Konjskog groblja ..
No comments:
Post a Comment