IKAROV PAD
Imam
grip. Ne izlazim dva dana. Osećam se kraljevski u krevetu. Trenutno mi nije
jasno kako se u pokretu može uopšte uživati. Čitam nekoliko knjiga istovremeno.
Među njima je i Islorija Svesavezne komunističke partije — boljševika (Kratak
kurs.), u izdanju Kulture od 1945. Prvi put čitao sam je u oktobru 1948. Otac
mi je, ne znam kako, nabavio. Unutrašnji beli list je iscepan vrlo pažljivo,
žiletom. Verovatno je nosio ime, koje, nakon Rezolucije, nije više htelo da se
zna kako je bilo u posedu ovakve knjige, sada već i rariteta. Pitam se, nije li
njen vlasnik bio na Golom otoku, uprkos zavidnoj opreznosti? Dolazim do
uverenja da nije. Listovi knjige su očuvani. Nisu baš previše od čitanja
trpeli.
Knjige
obožavatelja pune su rasipničkih znakova obožavanja: strasnog, intenzivnog
podvlačenja, debelih uskličnika oduševljenja, i uvek, dabome, bez ijednog znaka
pitanja. (Obožavatelju je, naime, uvek sve dobro i jasno.) Iste knjige u rukama
protivnika, ili barem skeptika, otkrivaju jednako duboke i česte tragove
gnušanja, praćene kohortama uskličnika, koji sada znače apsolutnu
zaprepašćenost, i, razume se, obilje znakova pitanja. (Protivnilcu, naime,
nikad nije ništa ni dobro, ni jasno, a ono što mu je nekako i jasno, izaziva
revolt.) Čovek, kome je knjiga pre 1948 pripadala, očevidno je prema njoj bio
ravnodušan.
Ali me
zaprepašćuje da na njoj nema ni mojih reakcija. Nijedne. A onda se sećam i
smejem. Znao sam da bi izpodvlačena i išarana mojim raspoloženjima bila potpuna
rendgenska slika i mojih mišljenja. Međutim, iz perspektive svega što se o
njenom predmetu i uslovima pod kojima je obrađivan danas zna, štivo je
neuporedivo kao »negativan dokumenat«, zlatna posmrtna maska ispod čije je
čvrste legure pokopana jedna nepostojana istina.
Dolazio S. Kašljanje me je koštalo grla,
ali sam ga najzad oterao ...
Predveče ustao. Do tri po ponoći završio novelu Ikarov pad.
Do maja bih obavio izvesna doterivanja, a onda je dao nekom časopisu. Nisam
želeo da njen smisao bude defetistički, ali je tako ispalo. Klizačeva
prometejska upornost u koritu od gipsa ne podupire nadu, tek prokletu taštinu.
A za umetnost ostaje zakon — ne pružati se preko gubera. Ne služiti ničemu
izvan sebe.
*
No comments:
Post a Comment