TESNA VRATA ILI POSTOJANJE
NA TREĆI NAČIN
Da,
poistovetiti se, izjednačiti, poklopiti sa beznačajnim nakaradnim odstupanjima
od sebe (možda valja reći čak i nakaradnim, jer zašto bi odstupanja bezuslovno
morala biti nakaradna), ali kako? I znatna promena ne spoznaje se lako. Ona je
kao rak: kad je osetimo, kasno je. Samoposmatranjem, ma koliko brižljivo i
perverzno obavljenim, mi uvek dobijamo predstavu o sebi koja se drži homogeno.
Uvek smo isti, pa i kad uviđamo da smo to na neki drugi način. Ako smo juče
voleli, a danas se prema tome što smo voleli osetimo ravnodušnim, mislimo da su
to tek dva načina našeg postojanja, koje se time ne menja: poistojali smo na
jedan način, kao onaj koji voli, sad postojimo kao onaj koji više ne voli, ali
smo isti.
Mi
odbijamo da ijednom našem odnosu sa spoljniim svetom priznamo sposobnost,
pogotovu pravo da nas preobražava. Iskustvo, ako ga ima, za nas nije prinuda,
vee stvar izbora. Jedno preuzimamo, drugo odbacujemo, kao da je tako nešto
uistini moguče. Kao da iskustvo nije bitan uslov našeg duhovnog metabolizma,
spontanog procesa izvan naše kontrole, ali ne i kontrolc naše sudbine, te da
nas prema unapred utvrđenom projektu, rastvara i pretvara, priznavali ga ili ne
. . .
Vidim
sebe kao disk, krug čija je svaka tačka moja, gde me sve tačke solidarno
ostvaruju. Ja se samo pomeram iz tačke u tačku, iskorišćavam ovaj ili onaj deo
svojih predviđenih mogućnosti. Prosto, izlažem redom izvesne aspekte svoje
definitivnosti. Epigeneza...
Biti
drukčiji stvarno, znači moći izaći van kruga, van diska. Čak i da je moguće,
nemam pojma šta bi to po mene moglo značiti. Čini mi se, najpre, da bi to
značilo — poludeti. Pobeći iz svoje predodređenosti, upustiti se u slobodna
lutanja između svih mogućih zamišljenih opstanaka (u međuvremenu realnih, jer
se oni jedino posmatraču čine zamišljenim), ali odmah potom tu je i kolebanje:
ako sam već definisan, definisano je i moje ludilo. I ono je tek jedna od
realizacija sudbine. Tačka na disku u koju mi je rečeno da stignem.
Ponekad
mi se čini da tek, više manje neuspešno, reprodukujem propisani, model. I nadam
se da u tim odstupanjima za mene leži šansa. Da su u njima moje jedine slobode.
Biti neuspela kopija modela. Obmanuti sudbinu nesavršenostima reprodukcije . .
.
Promene
su, za kojima intenzivno tragam (mala bekstva od sudbine), prema neizmenljivoj
istini o mojoj neprekidnosti, jedva pomeranje akcenata; promena reda reči u
iskovanoj rečenici mog obelodanjenja. Ono što danas propustim da izrazim,
izraziće mene sutra.. .
Meni se,
na primer, čini da ovaj dan nije doneo neku bitnu promenu, čak ni u zadatoj
sferi života. Za mene je on indiferentan, mogao je i ne biti. Nesrećan sam i
okrećem pogled idućem. Počinju me zadovoljavati i te lažne metamorfoze moje
ličnosti, promene izvan volje, zadate promene. Prestajem biti sasvim nesrećan.
Kad zaboravim da sam to bio, i zašto sam bio, kad moja patnja ne bude više
stajala kao jedina moja sloboda između onoga što moram da budem i svega onoga
što bih želeo da budem (pod pretpostavkom da i ta želja, ta unutrašnja
provalija između »prinudnog« i »slobodnog«, i patnja zbog nje nije takođe
zadata), potpuno identifikovan sa modelom, osetiću najzad ovaj opstanak kao
svoj, svaka će pobuna prestati i moći će se najzad živeti . . .
Evo mog
užasa: »Razvaline boga vatre biše uništene vatrom. U zori bez ptica vrač vide
kako požar sa svih strana plavi zidove. Za trenutak pomisli da traži pribežište
u vodama, ali ubrzo razumede da to smrt dolazi... Poče da hodi po vatrenim
jezicima. Oni mu nisu ujedali telo, oni su milovali .. . Sa olakšanjem, sa
smernošću, sa užasom, shvati da je i on senka koju u ovom trenutku neko drugi
sanja.« (Jorge Luis Borges) . . .
Otpor
prema neizmenljivosti, stalnosti, »rutiniziranom opstanku« — u savršenoj
oprečnosti s mojim socijalnim, građanskim bićem koje naginje miru, redu,
stalnosti, sigurnosti — prisiljava me da u oblasti književnog izražavanja za
moje umišljeno konzekutivno Ja pronalazim nove gramatičke oblike. Zapravo, da
stare koristim u novom smislu, prilagođenom uvek promenljivom i nestalnom biću
mojih junaka. »Kontinuelnom Ja (kakav moram biti ako sam predodređen) odgovara zamenica
prvog lica. Ona pokriva sve njegove načine (tropose) i sva njegova vremena.
Pretpostavljeni
kontinuum dopušta da se kaže Ja sam bio, Ja sam učinio, Ja sam rekao. Ja, kad
opisuje prošlost, zamišlja ovu kao svoju, te se u nju stavlja kao što jeste u
svojoj sadašnjosti, iz koje je opisuje. Termin produžuje egzistenciju unatrag
na onu koja mu u stvari ne pripada. (Kad se kaže Ja ću učiniti, čini se to isto
s budućom egzistencijom.) Tako nasilno uspostavljam idealnu celinu, premda ovoj
u realnosti ne odgovara ništa, do potrebe svesti da sva svoja stanja okuplja
oko jedne fiksirane tačke. Kad kažem Ja sam bio u Zagrebu, čini mi se da sam
sebe uspostavio kao jedinstvenu ličnost, poistovećujući onu što je bila u
Zagrebu i ovu što se tog boravka kao svojeg seća . . .
Pamćenje
se ovde pojavljuje kao uzurpator nečega što ne pripada osobi koja pamti, što
pripada drugoj osobi s njenim pamćenjem. Pamćenje se, takođe, ovde javlja kao
malter koji oblepljuje labavu zgradu mog Ja, da bi spolja izgledala — cela i
jedinstvena. Moje aktuelno Ja, međutim, ne nalazi se ni u kakvom stanju identičnosti
s mojim aktueliziranim, minulim Ja. Tek u izvesnom srodstvu. Možda
najpribližnijem genetičkoj vezi između sinova kojima je isti samo otac, a majke
dve različite žene. Ono, aktuelno Ja, je autonomno. Ne odgovara ni za svoju prošlost,
jer nije njena, ni za svoju budućnost, jer njena neće biti. Kad bih za sebe
kazao: On je bio u Zagrebu, a ne Ja sam hio u Zagrebu, rekao bih istinu. Ja
mogu samo da sam u Zagrebu. Ili da nisam u Zagrebu. Sve što jeste — jeste
sad. Egzistencija nema ni prošlost, ni budućnost, isključivo — sadašnjost.
Konzekutivno Ja je jedino moguće Ja. ..« (Dnevnik, 6. oktobar 1956.)
Žudnja
za promenom, nepredvidljivim postupkom, nespojivim i sa mojim građanskim
odgojem i sa mojim nazorima, postaje ponekad nepodnošljiva. Ne mokrim na ulici,
tako daleko ne idem, činim to u izvesnom figurativnom smislu i kad mi je
naročito teško, ali se uvek pitam da li se uzdržavam blagodareći svom odgoju i
nazorima, ili me od nekih jačih činova čuva ponižavajuće osećanje da ni oni
neće biti slobodni, da će, časom činjenja, i oni postati nužni, te tako još
više establirati moje ropstvo . . .
Vrata su tesna, rekao je jevanđelist Luka. Ali je i rekao: »Navalite
da uđete na tijesna vrata.« (Luka, 13—24) Kazao je, doduše, u nastavku istog
paragrafa »Mnogi će tražiti da uđu, i neće moći.« ali ničim nije nagovestio da
onih koji će ući neće biti. Nešto ranije, u 3—5, kaže: » ... i hrapavi putevi
neka budu glatki.« Za sada niti su putevi glatki, niti vrata široka. Vrata su
tesna a putevi hrapavi. U prvima derem kožu, na drugima mi krvare noge. Ali,
iako hrapavi, putevi još postoje, i, premda tesna, vrata su još otvorena ...
No comments:
Post a Comment