CRVENI I BELI, III DEO
III.
Fedor Njegovan. Oko 30 godina. Neoženjen. Novinar. Sin dr Georgija Njegovana,
vlasnika privatnog sanatorijuma, i ruske emigrantkinje Natalije, grofice
Kučerov-Oblonski. Ovaj inteligentni i razočarani cinik, u buntu protiv važećeg
morala, ali principijelno nespreman da se za išta angažuje, jer i svako drugo
rešenje smatra besmislenim, demonstrira onu otrovnu kiselinu koja intelektualnom
superiornošću i amoralnom bezobzirnošću nagriza svako društvo.
Uprkos
tome. Fedor nije hulja. On je tek očajnik, otpadnik, usamljenik. Njegova imoralnost
nije posledica rđavog karaktera, već kao da proističe iz nekog dubljeg moralnog
programa, nemogućeg za definiciju u našim građanskim pojmovima, ali bliskog
religioznom misticizmu. On, na primer, nastavlja saradnju u novinama i za vreme
okupacije, a ipak se ne može nazvati — kolaboracionistom. On čini izvesne prljavštine,
koje, odnekud, i ne izgledaju baš toliko prljave, upravo stoga što ih čini on.
Nije nemoguće da je baš on izdao Nemcima partizanski projekt napada na fabrike
J.U.B. Stefana Njegovana. (Ko je to stvarno učinio od glavnih i sporednijih
ličnosti, pitanje je koje se provlači kroz ceo roman i nikad ne dobija pouzdan
dogovor.)
On je
dabome „crna ovca“ porodice, neko ko se „ne prima“, o kome se „ne govori“. S
ocem je u potpunom raskidu još od 1941, zbog jednog članka u kome je očev
sanatorijum opisao kao „javnu kuću viših krugova“. Nevenčano živi s jednom
prostitutkom, i nikada se ne saznaje da li to čini zato što je voli, ili zato
što porodicu želi da povredi. Daje se od njene zarade čak i izdržavati. Drogira
se i fizički ruinira. Nalazi se, dakle, na društvenoj nizbrdici, u predvečerje
bankrota, najgroznije sudbine u očima svakog rasnog i ispravnog Njegovana. S
Leonidom, Filipom i Martinom čini Fedor antiporodični kvartet, u kome su
zastupljeni razni i na različitim psihološkim motivima zasnovani oblici buntovništva:
od Leonidove intelektualne rezignacije, Martinove ravnodušnosti i Filipovog
aktivnog otpora, sve do njegove, Fedorove, moralne destruktivnosti.
Njegova
smrt oktobra 1944. godine kao da brzinom i prolaznošću iznenadne munje otkriva
njegove duševne ambivalencije. Mada je pred Rusima i partizanima odlučio da emigrira
na Zapad, on iz nekih mazohisitičkih razloga taj put neprestano odlaže. Polazi
tek u trenutku ulaska ruskih tenkova u Beograd. Oko njega vodi se bitka za
svaku kuću, svaku ulicu. Iz nekog podruma istrčava devojčica na koju ide ruski
tenk. Očigledno je da mašinu više ništa ne može zaustaviti, da će dete biti
pregaženo. I sada, taj cinik, čovek bez trunke sentimenta, kome je otvoren put
u život i slobodu, istrčava iz zaklona i bacajući se pod gusenice tenka spasava
devojčicu, ali sam gine.
No comments:
Post a Comment