NA NEBESKIM
MARGINAMA
Bogovi
su uviđavniji prema Grčkoj, nego prema Egiptu, gde se brinu samo za leševe, ili
prema Vaviloniji, gde se bave uglavnom vradžbinama. Bogovi ranogrčkog neba u
većem su srodstvu s koristoljubivom maštom grčkih pastira nego sa svojim južnim
i istočnim srodnicima. Živopisni su kao senke okolskih vatara, presni kao meso
koza kojim se ovi hrane, a iznad svega upotrebljivi u ličnom životu svakog Grka.
Filosofija
se teologije mogla osloboditi samo pod okriljem jednog nebrižljivog neba, s bogovima
koji su se više zanimali spletkama, podvođenjem i međusobnim sporovima nego
ulivanjem strahopoštovanja ljudima, krojenjem zakona po kojima će živeti i
verovati ili davanjem obećanja za neki drugi život. Oni ništa nisu zabranjivali
i ništa dopuštali svim Grcima, samo izabranim od njih. Grci kao rasa nisu za
njih postojali. Bavili su se jedino ponekim od Grka, najčešće da mu obljube
ženu i dadu mu polubožanske potomke.
Behu
slikoviti, sebični, niski (ponekad i velikodušni), osvetoljubivi, tašti, a
iznad svega skloni posmatranju sveta kao prolazne olimpske igre. Brojnost
božanstava proporcionalno je smanjivala strahopoštovanje prema svakom od njih
pojedinačno, brzina s kojom se umnožavahu beše sumnjiva svakom trezvenijem duhu
u narodu čuvenom po trezvenosti, neverici i svađalaštvu. Razlike između
stanovnika neba i zemlje ne izgledahu više tako velike, ni nepremostive, pa se
prvim filosofima učinilo da se ukloniti mogu i na drugi način, ne samo preko
preljubničkih postelja. Razmišljanjem o svetu bez bogova, u svakom slučaju, bez
bogova s ljudskim potrebama...
Ulivajući
pokadkad strah, grčki bogovi nisu mogli da iznude i poštovanje. Svi, razume se,
osim Mojre, koja i nije bila božanstvo nego maglovita predstava sveobuhvatnog
principa, koji će se kod Anaksimandra artikulisati kao načelo ravnoteže
(pravde), i što će u raznovrsnim formama nadživeti Olimp sve do Hegela i
savremenog matematičkog misticizma. Mojra, dakle, u suštinii nije bila teološki
nego filosofski pojam pre Talesa, pre filosofije ...
Grčka
je religija, čak i orfizam, isuviše bila umetnička, da bi uspešno vladala.
Religija otvorene ledine, pa zato i svetlih hramova koji su ličili na
nastrešnice protiv kiše, a ne na zemaljske zabrane božanstva, kakvi su bili
mračni, zatvoreni, tajanstveni egipatski hramovi, religija podložna
metamorfozama i improvizacijama, pa stoga i sumnji, sumnji pa zato i ironiji,
iromji pa i poricanju, ta je religija više zavisila od vernika, nego vernici od
nje. I to je ubilo Olimp u njegovoj homerskoj verziji...
Grčki
bogovi nisu tvorci. sveta, oni su, kao i Grci, njegovi osvajači...
Poučno je da je upravo osnivač matematike Samožanin Pitagora,
reformišući orfičku doktrinu, osnovao sektu koja je verovala u reinkarnaciju.
Od tada je matematika sve do danas u neprestanoj bici za svoju naučnu dušu,
(ili za onu drugu — pravu?). Stoga su simpoziumi matematičara prirodni
naslednici kultnih skupova starih pitagorejaca, orfičara, koji se nisu odrekli
— boba . ..
No comments:
Post a Comment