Borislav Mihajlović Mihiz
BORISLAV PEKIĆ
(skica za portret)
Prošlo je kratko vreme otkako su se Ivo Andrić i Miloš Crnjanski preselili iz života u našu književnu prošlost i na svojim vrhuncima počeli da stoluju svoju buduću večnost. Okončali su svoje duge tvoračke sudbine u jednom srećnom trenutku srpske književnosti, ostavljajući za sobom niz pisaca od klase i dara koji su već dobro zakoračili u visoke prostore krupnog stvaralaštva. Želim da vas upoznam sa jednim od njih koji je već danas i sve više će biti buduća istorija srpske književnosti. On je tu, u naše dane, pred našim očima nastaje i postaje – red je da ga upoznamo.
Borislav Pekić
Ličnost po mnogo čemu neobična:
životom, delom, izgledom.
Nad malo povijenim ramenima čoveka
visokog, lomnog rasta, oštro srezana asketska trouglasta glava. Strog pogled
pod jakom dioptrijom naočara, kojim kao da više vidi no što gleda, tek oretko
ozari kratak i kao malo izgubljen osmeh. Mek i dug korak visokih nogu i
izrazito lepa nemirna ruka. (Jedna vidovita slikarka portretisala ga je kao
ikonu Bogorodice Trojeručice.) Govori malo i gotovo uvek prekom, kratkom
rečenicom, on pisac najduže fraze u srpskoj književnosti. Govori pri tom
ljutito, čak nabusito, kao da se unapred srdi na sagovornika, kako to hoće da
bude kod ljudi koji duhovnu nežnost skrivaju u oklop apodiktičnosti.
Krvopilan radenik, jedan od najtvrdokornijih poslenika koje znam, uvek
je međ svetom pomalo odsutan, kao da je najbolji deo svoje misli ostavio da i
dalje mučki posluje nad nedovršenim rukopisima. Pije retko, ali onda samo teška
pića, uporno i oštro kao kozak. Gord, čak i nekako plemićki ohol. Retko greši i
još teže prašta greške ljudima i sebi. Tvrd čovek od stavova i principa, srećom
bez pedanterije i sitničavosti koje ovakve karaktere često prate. Ne trpi
šarlatanstvo, prejaku, neodmerenu reč i naše sentimentalne, slovenske izlive.
Reč drži kao da je škotski gorštak, i drži do toga da je i drugi drže. Rečju
jak, opor i pomalo krut čovek koji pri svem tom ume da bude i dragocen i
dragoceno odan prijatelj ljudima i idejama koje primi za svoje.
Takav kakav je, Borislav Pekić nije,
razume se, mogao lako prolaziti kroz život i nije lako prošao u životu. Rođen
1930. u Podgorici kao sin jedinac Crnogorca, visokog upravnog činovnika
Kraljevine i majke Banaćanke, u prekretnim, ludim posleratnim godinama, u
svojoj devetnaestoj, kao član ilegalne organizacije “demokratske omladine”,
suđen je i osuđen na dugogodišnju robiju od koje je više od pola decenije
odsedeo po kaznionama. Predodređen za pisca i svestan svoje vokacije morao je
dugo da čeka i da dvostruko trpi: od uzništva i od ćutanja. Budući erudita i
jedan od najučenijih naših pisaca, školu je počeo i nedočeo. (Uostalom i Tomas
Man – inače najbliži Pekićev duhovni srodnik – završio je, ako se ne varam,
samo sedam razreda gimnazije.) Imao je snage da se još celu deceniju posle
svoga robijaškog univerziteta, potajice sprema za svoj nastup.
I banuo je u našu književnost
iznenada i sa strane sa koje ga niko nije očekivao: knjigom novozavetnih
legendi “Vreme čuda”, u vremenu koje je drukčija čuda znalo i prizivalo.
Pronicljivije oči već su u toj ranoj knjizi naslućivale pojavu pisca krupnog ambicioznog
zahvata, ispisanog rukopisa i paradoksalne ironične inteligencije. Pa ponovo,
kao da ima beskrajno mnogo vremena i još više poverenja u sebe, pet godina
nejavljanja, i onda, sada već četrdesetogodišnjak, Pekić objavljuje prvi iz
serije svojih romana o Njegovanima Hodočašće.
Veliki uspeh, prvorazredne kritike, Ninova nagrada i uporni usamljenik
odjednom na osvetljenoj sceni javnosti. Zakratko je na njoj ostao i kao da nije
od našeg sveta koji tako lako leškari na meku dušeku uspeha, Pekić ponovo beži,
sa ženom arhitektom i ćerkom jedinicom, ovoga puta u London, da se u tom
mnogoljudnom gradu, “procul negotiis”, daleko od naše zavičajne literarne vreve
opet, zaverenički, asketski ukopa u svoje stvaralačke lagume.
Potekla je iz dalekog Londona, ako
kroz porušenu branu, široka bujica njegovih romana, drama, eseja, dnevničkih
zapisa, naglo je poraslo Pekićevo književno delo na mnoge hiljade ispisanih
stranica. I još uvek je tamo, u tom tuđem gradu, svakim svojim retkom sve više
ovde i sve više nas.
Imao sam, za pratioca literature
dragocenu priliku, da iz prijateljske blizine pratim delo Borislava Pekića u
nastajanju. Vreme čuda, Hodočašće Arsenija Njegovana, Uspon i sunovrat Ikara
Gubelkijana, Kako upokojiti vampira, Odbrana i poslednji dani i kapitalno
centralno delo Zlatno runo (sa pet objavljenih i dve knjige u pripremi).
Desetak pozorišnih drama i dramatizacija (sedam izvedenih u Beogradu) i isto
toliko radio drama koje se emituju po Evropi, naročito u Nemačkoj). Objavljeni
delovi neobjavljenog romana “Crveni i beli”, neobjavljeni roman Graditelji, razrađen
nacrt za roman o Vizantiji, široko zasnovan i brižljivo vođen dnevnik piščevih
razmišljanja. To je ono što je Pekić do sada napisao, ili piše, ili koliko mi
je poznato, namerava da napiše.
Da pokušam, ma i bez nade na uspeh,
da ovo prostrano delo stegnem u uski steznik jednog kratkog rasuda.
Borislav Pekić nije, i nikada nije,
samo pripovedač ljudskih sudbina, no je uvek i pisac moralnih, intelektualnih,
političkih, istorijskih problema koji su te sudbine izazvale. Zato je svaki
Pekićev tekst čvrsto ugrađen u paradoksalnu intelektualnu konstrukciju. U
osnovi skeptik moćne imaginacije, Pekić čoveka vidi nabijenog na kolac
istorije, sa kojeg se jednovremeno trza, cereka i vapije. Kao svaki mudar čovek
Pekić istoriju, razume se, shvata široko: kao politiku, ekonomiku, moral,
miris, boju i stil epohe, kao sled tradicije i inovacije, kao zanat čak,
struku, kao rod, porodicu, genos, i za jedinu konstantu drži večitu raseklinu
dvostruke, kentaurske čovekove prirode, strasti i logike, moranja i
nepristajanja, prizemnog i misterioznog.
Otuda u Pekića koji ne trpi površnost i improvizaciju toliko podataka,
tolika obaveštenost: vojničkih znanja ako je Đorđije general, arhitektonskih
finesa ako je Arsenije kućevlasnik i mali Isidor budući graditelj, čak
igefarbenovskih znanja ako su dva Stefana hemijski industrijalci, gurbetskih,
potukačkih podataka dok je njegovanski genos torbario Balkanom. Kako su svi istinski veliki romani u stvari
porodični romani (od prvog Ilijade do najboljeg Rat i mir), to je i Pekić,
onako megalomanski nesnebivljiv pred zadatkom, tako postavio svoje glavno delo,
da možda prvi put u istoriji svetske književnosti provede i otprati jednu
porodicu kroz dugih dvadeset vekova.
Ne mazeći sebe kao pisca, Pekić još
manje mazi svog čitaoca. On je ono što se obično zove “težak pisac”. Piše
široko i naširoko i čitalac će često voditi unapred izgubljenu bitku sa gustom
šikarom njegovog štiva. Pekić od svog čitaoca zahteva i pretpostavlja apsolutno
koncentrisanu pažnju, spremnost da ga sledi i u najudaljeniju digresiju ili
opsesiju, veliku obaveštenost za pratnju njegovih skrivenih aluzija i znanja.
Ali zato, ako čitalac izdrži u tom, gotovo da kažem, koncentracionom logoru
duhovnih zahteva, biće štedro, rasipnički obeštećen.
Upoznaće mnogoljudno mnoštvo
Pekićevih zanimljivih i snažno srezanih likova, pratiće hod jedne inspirisane i
inspirativne inteligencije kroz vremena i ljude, prisustvovaće uzbudljivim
problemima čovekove egzistencije iskazanim jednom plemenitom ironijom i često
najfinijom duhovnošću i duhovitošću naše misli i jezika. Postaće mu blizak i
neophodan poznanik ovaj veliki paradoksalista, koji je to zato, jer smo takvi,
paradoksalni, i mi i ovaj život koji živimo.
No comments:
Post a Comment